Çocuğun okul öncesi eğitim kurumuna başladığı ilk günlerde okula
uyum sağlamakta zorlanması beklendik bir durumdur. Bazı çocuklar okula
ilk başladıkları dönemde uyum sorunu yaşarken, bazıları önce uyum sorunu
yaşamayıp bir süre sonra tepki verebilirler. Tüm bunlar doğaldır ve genellikle
geçicidir.
SEVGİLİ VELİLERİMİZ ÇOCUKLARINIZ OKULA BAŞLIYOR.PEKİ ZORLANMAMAK İÇİN ...
NELER YAPALIM?
• Öncelikle çocuğun zihninde okulla ilgili olumlu bir görüntü
oluşması gerekir. Okuldan söz ederken “Okulun çocuklar için
düzenlenmiş özel bir yer olduğu, orada çocukların hoşuna gidecek
etkinliklerin yapıldığı, oyunlar oynandığı, okulun yeni arkadaşlar
edineceği hoş bir yer olduğu” vurgulanmalıdır.
• Aileler çocuklarına okulunu ve öğretmenini tanıtmalı, çocuklarının
öğretmenine güven duymasını sağlayıp ihtiyaç duyduğu her an
öğretmeninden yardım isteyebileceğini anlatmalıdır.
• Aile çocuklarını okulda ne kadar zaman geçireceği, gidiş geliş
saatleri konularında bilgilendirmelidir.
• Aileler; öğretmen, okul ortamı, sınıf ortamı vb. konularda
çocuğun yanında olumsuz söylemlerde bulunmamalıdır.
• Çocuğun herhangi bir uyum problemi yaşaması durumunda
sınıfındaki diğer çocuklarla karşılaştırmamalı, çocuğun benliğine
zarar verecek ifadelerden (Örneğin; “Ağlarsan sana kötü çocuk
derler, seni okula almazlar.”, “Seni bebeklerin gittiği sınıfa alırlar.”)
uzak durulmalıdır.
• Aileler, uyum haftası sürecinde öğretmen ve okul yönetimi ile iş
birliği içerisinde olmalıdır.
• Aileler, öğretmen tarafından açıklanan program uygulama
çizelgesine uyum sağlamalıdır.
NELER YAPMAYALIM?
• Çocuğun ayrılmakta zorlandığı bir yetişkin tarafından okula
getirilmesi,
• Okulda vedalaşma sürecinin çok uzun veya çok kısa tutulması,
• Ailenin belirlenen program dışında çocukla birlikte sınıfa girmesi,
• Çocuğun öğretmen ve okul ile korkutulması,
• Velinin çocuğa “Okulda sıkıldın mı? Okulda korktun mu?” gibi
olumsuz ifadeler kullanarak sorular sorması,
• Çocuğun okula alışması ile ilgili kaygılarının aile tarafından çok
fazla dile getirilmesi,
• Çocuğun okulda geçireceği saatler için aile bireylerinin çocuğun
yanında planlamalar yapması (“Sen okula gittiğinde biz de
kardeşini parka götüreceğiz.” vb.),
• Aile bireylerinin çocuğun okula gitmesi ile ilgili tutarsız
davranışlar sergilemesi.
Kaynak: https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_08/31121627_Okul_Oncesi_Egitim_Uyum_Rehberi.pdf