2023-2024 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI HAYIRLI OLSUN

2023-2024 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI HAYIRLI OLSUN

Çocuğun okul öncesi eğitim kurumuna başladığı ilk günlerde okula

uyum sağlamakta zorlanması beklendik bir durumdur. Bazı çocuklar okula

ilk başladıkları dönemde uyum sorunu yaşarken, bazıları önce uyum sorunu

yaşamayıp bir süre sonra tepki verebilirler. Tüm bunlar doğaldır ve genellikle

geçicidir.


04.09.2023 154

SEVGİLİ VELİLERİMİZ ÇOCUKLARINIZ OKULA BAŞLIYOR.PEKİ ZORLANMAMAK İÇİN ...

NELER YAPALIM?

• Öncelikle çocuğun zihninde okulla ilgili olumlu bir görüntü

oluşması gerekir. Okuldan söz ederken “Okulun çocuklar için

düzenlenmiş özel bir yer olduğu, orada çocukların hoşuna gidecek

etkinliklerin yapıldığı, oyunlar oynandığı, okulun yeni arkadaşlar

edineceği hoş bir yer olduğu” vurgulanmalıdır.

• Aileler çocuklarına okulunu ve öğretmenini tanıtmalı, çocuklarının

öğretmenine güven duymasını sağlayıp ihtiyaç duyduğu her an

öğretmeninden yardım isteyebileceğini anlatmalıdır.

• Aile çocuklarını okulda ne kadar zaman geçireceği, gidiş geliş

saatleri konularında bilgilendirmelidir.

• Aileler; öğretmen, okul ortamı, sınıf ortamı vb. konularda

çocuğun yanında olumsuz söylemlerde bulunmamalıdır.

• Çocuğun herhangi bir uyum problemi yaşaması durumunda

sınıfındaki diğer çocuklarla karşılaştırmamalı, çocuğun benliğine

zarar verecek ifadelerden (Örneğin; “Ağlarsan sana kötü çocuk

derler, seni okula almazlar.”, “Seni bebeklerin gittiği sınıfa alırlar.”)

uzak durulmalıdır.

• Aileler, uyum haftası sürecinde öğretmen ve okul yönetimi ile iş

birliği içerisinde olmalıdır.

• Aileler, öğretmen tarafından açıklanan program uygulama

çizelgesine uyum sağlamalıdır.

NELER YAPMAYALIM?

• Çocuğun ayrılmakta zorlandığı bir yetişkin tarafından okula

getirilmesi,

• Okulda vedalaşma sürecinin çok uzun veya çok kısa tutulması,

• Ailenin belirlenen program dışında çocukla birlikte sınıfa girmesi,

• Çocuğun öğretmen ve okul ile korkutulması,

• Velinin çocuğa “Okulda sıkıldın mı? Okulda korktun mu?” gibi

olumsuz ifadeler kullanarak sorular sorması,

• Çocuğun okula alışması ile ilgili kaygılarının aile tarafından çok

fazla dile getirilmesi,

• Çocuğun okulda geçireceği saatler için aile bireylerinin çocuğun

yanında planlamalar yapması (“Sen okula gittiğinde biz de

kardeşini parka götüreceğiz.” vb.),

• Aile bireylerinin çocuğun okula gitmesi ile ilgili tutarsız

davranışlar sergilemesi.

Kaynak: https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_08/31121627_Okul_Oncesi_Egitim_Uyum_Rehberi.pdf